نماینده مردم شیراز یکی دیگر از مشکلات فارس در حوزه صنعت را تغییر مداوم استانداران در این استان عنوان کرد و افزود: طی ۱۰ سال گذشته هر دو سال یک بار استانداران فارس تغییر کرده‌اند که به طور حتم اگر ثبات مدیریتی وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت استان از این بهتر باشد.
کد خبر: ۱۰۱۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ 23 December 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: استان فارس با مساحتی بیش از ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع، چهارمین استان کشور و با جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر نیز طبق برآورد جمعیتی سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، چهارمین استان پرجمعیت ایران هم به‌شمار می‌رود.

فارس در حوزه‌های مختلف ازجمله گردشگری، پزشکی، فرهنگی و… یکی از مهمترین استان‌های کشور به شمار می‌رود، اما در حوزه صنعت بر اساس ادعا‌های کارشناسان این حوزه، از استان‌های متوسط کشور هم وضعیت بدتر و نگران کننده‌ای دارد.

در حالی که استان فارس در حوزه‌های مختلف دارای ظرفیت‌های بیشماری است، اما همواره هم و غم خود را در حوزه کشاورزی گذاشته به گونه‌ای که هم اکنون نه تنها استانی صنعتی نیست بلکه به دلیل خشکسالی و کمبود آب، در حوزه کشاورزی که یک روز قطب تولید گندم کشور بود نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

صنایع موجود در استان فارس نیز به جز موارد معدود، یا با بخشی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند یا راکد شده‌اند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت صنعت در استان فارس گفت: این استان دارای مراکز دانشگاهی معتبری در حوزه صنعت است به گونه‌ای که برخی از مسئولان صنعت کشور از جمله وزیر صنعت از دانشگاه شیراز دکترای خود را اخذ کرده که این نشان‌دهنده جایگاه مطلوب استان در پرورش نیرو‌های صنعتی است.

علیرضا پاک فطرت ادامه داد: با وجود مراکز علمی معتبر، متأسفانه در بخش صنعت، به استان فارس توجهی نشده به گونه‌ای که از سالیان سال بر این باور بوده‌اند که فارس قطب کشاورزی ایران است و همین قطب کشاورزی استان را به معضل رسانده است.

او با انتقاد از وضعیت کشاورزی در استان فارس گفت: آنقدر گفتند فارس قطب تولید محصولات کشاورزی است که در حال حاضر دیگر از آب‌های زیرزمینی در استان خبری نیست و تنها فرونشست و بحران برای فارس باقی مانده است.

نماینده مردم شیراز یکی دیگر از مشکلات فارس در حوزه صنعت را تغییر مداوم استانداران در این استان عنوان کرد و افزود: طی ۱۰ سال گذشته هر دو سال یک بار استانداران فارس تغییر کرده‌اند که به طور حتم اگر ثبات مدیریتی وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت استان از این بهتر باشد.

او با اشاره به اینکه مدیران کارآمد استانی در حوزه صنعت هیچ‌گونه نقشی ندارند، گفت: متأسفانه همین موضوع باعث شد که مدیران کارآمد حوزه صنعت در استان فارس ناشناخته باقی بمانند و مدیرانی هم که برای حوزه صنعت استان معرفی شدند، مدیران کتاب و دفتری بودند و تنها دلخوشی آن‌ها مدرک تحصیلی در حوزه صنعت بدون هیچ‌گونه تجربه مدیریتی بود.

پاک فطرت با انتقاد از اینکه فارس در حوزه صنعت، دستی ندارد، اظهار کرد: استان‌هایی مانند اصفهان و آذربایجان در حوزه صنعت نقش زیادی در کشور دارند و سهم استان فارس در این حوزه از متوسط کشوری هم پایین‌تر است.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: البته ما به دنبال صنایع سنگین که آلودگی هوا و آب فراوان نیاز دارند نیستیم بلکه به دنبال صنایع سبک هستیم تا بتوانیم در حوزه صنعت به آن نقطه مورد نظر دست یابیم.

او با اشاره به اینکه فارس در حوزه صنایع الکترونیک از گذشته صاحب نام بوده، گفت: به غیر از صنایع الکترونیک که مربوط به گذشته است، فارس در حوزه‌های دیگری حرفی برای گفتن ندارد در حالی که فارس، استان چهارم در حوزه سپرده‌های بانکی است یعنی پول داریم، اما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم و این سپرده‌ها برای استان‌های دیگر خرج می‌شود.

لزوم همکاری دانشگاه و بخش خصوصی

پاک فطرت یکی از راه‌های برون رفت فارس از این مسئله را همکاری دانشگاه و بخش خصوصی در حوزه صنعت دانست و تاکید کرد: این دو حوزه برای تحول در صنعت استان باید وارد میدان شوند و کمک کنند.

او اظهار کرد: در حال حاضر استان فارس شهرک صنعتی بسیار خوبی دارد که متأسفانه کارش به دلالی زمین و خرید و فروش زمین ختم شده است. چرا باید شهرک صنعتی فارس با ۲۵ درصد ظرفیت کار کند و یا اینکه چرا خانه صنعت و معدن نباید بیش از بیش فعال باشد؟

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد فارس در حوزه صنعت گفت: این استان ظرفیت بسیار بالای گردشگری را دارد که این ظرفیت شامل تمامی ابعاد در حوزه سلامت، بیمارستان، هتل و … است چرا بهترین شهر سلامت استان در زمینی حدود هزار هکتار باید ۱۲ سال فقط در حد حرف و شعار باقی بماند؛ چرا نباید به حوزه توریسم درمانی ورود کرد که هم اشتغال به همراه دارد و هم آورده مالی؟

پاک فطرت با بیان اینکه فارس در زمینه گردشگری فرهنگی نیز دارای پتانسیل‌های زیادی است، تاکید کرد: اگر به این موضوعات توجه شود به طور حتم شیراز می‌تواند به قطب اقتصادی جنوب کشور تبدیل شود، باید به سمت صنعتی شدن در حوزه گردشگری رفت و فولادسازی و… را به استان‌های نزدیک آب داد.

صنعت کشاورزی مورد توجه باشد

او با اشاره به توجه ویژه به حوزه صنعت کشاورزی گفت: اگر استان فارس قطب تولید محصولات کشاورزی است چرا نباید به این حوزه نگاه ویژه‌ای کرد و به سمت صنعتی کردن بخش کشاورزی با موضوع کشت گلخانه‌ای، آبیاری قطره‌ای و… رفت.

استان پولدار فارس صنعت ندارد/ کشاورزی هم صنعتی شود

نماینده مردم شیراز با اشاره به سهم بسیار ناچیز استان فارس در ارزش افزوده توضیح داد: فارس صنعتی می‌شود، اما در صورتی که همه دست به دست هم بدهیم و با تقویت بخش خصوصی و… شرایط را فراهم کنیم نه اینکه صنعت بالگردسازی و تانک سازی را به راحتی هرچه تمام‌تر به استان همجوار واگذار کنیم.

او گفت: تا زمانی که نتوانیم وحدت خود را حفظ کنیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده نکنیم به طور حتم وضعیتمان همین خواهد بود و استانی پایین‌تر از متوسط کشوری در حوزه صنعت می‌شویم.

برای بال گرفتن فارس در حوزه صنعت باید توانمندی و ظرفیت‌های استان در تمامی حوزه‌ها دیده شود اما در این رابطه نماینده دیگر مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه برای بال گرفتن فارس در حوزه صنعت باید توانمندی و ظرفیت‌های استان در تمامی حوزه‌ها دیده شود، گفت: این استان در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، نفت و گاز، گردشگری، کشاورزی و … دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی است که متأسفانه در حال حاضر آنگونه که باید به این ظرفیت‌ها توجه نشده است.

جعفر قادری با اشاره به ظرفیت‌های فارس در حوزه صنایع الکترونیک بیان کرد: در این حوزه و حوزه نفت و گاز اقداماتی انجام شده، اما شایسته استان فارس نیست به همین دلیل باید به عنوان یک اولویت بحث صنعت و صنایع تبدیلی در استان پیگیری شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم استان فارس در ارزش افزوده گفت: متأسفانه به رغم اینکه استان فارس حدود پنج درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده، اما سهمش در ارزش افزود ۲.۱۵ است که این میزان یک سوم سهم جمعیتی استان فارس بوده و بسیار ناچیز است.

قادری با تاکید بر اینکه باید به صنایع تبدیلی در این استان توجه ویژه‌ای شود، افزود: در تمامی بخش‌ها ظرفیت‌های زیادی در استان وجود دارد که در حال حاضر بدون استفاده باقی مانده است.

اگر بناست فارس در بخش‌های مختلف پیشرفت کند باید دست از کشاورزی آن‌هم نوع سنتی و کم بازده بردارد و همه جنبه‌های توسعه یافتگی را دنبال کند. تجربه دهه‌های اخیر نشان داده کشاورزی فارس منابع آبی استان را به یغما برده است و تأثیری جدی در توسعه یافتگی فارس بر جای نگذاشته است.

فارس نیازمند وجود صنایعی است که در کنار حوزه‌هایی مثل گردشگری و کشاورزی بتواند بال‌های جهش اقتصاد را برای خود فراهم کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار